Mielőtt elkezded optimalizálni az online marketingedet, érdemes rendbe tenni az alapokat. Ezek közül is az egyik legfontosabb, hogy meghatározd a saját ideális ügyfeledet, akivel szívesen dolgoznál együtt. Valószínüleg sokszor hallottad már ezt, és ha neked már elkészült ez a dokumentumod, akkor ez az írás csak ismétlés lesz.
Viszont ha a hirdetéseidre nem a megfelelő minőségű érdeklődők jelentkeznek, vagy sokszor érzed azt, hogy a már meglévő ügyfeleidet szívesen lecserélnéd, akkor valószínüleg kihagytad ezt a lépést a vállalkozásod indításakor.
Ebben a cikkben végig vesszük azokat a kérdéseket, amelyeket érdemes megválaszolni, miközben megalkotod a vállalkozásod ideális ügyfelét. Ezzel elősegíted, hogy a marketinged pont azokat az embereket szólítsa meg, akikkel szeretnél együtt dolgozni.
Miért éri meg NEKED, ha megalkotod a saját ideális ügyfeledet?
A legfontosabb érv a megalkotása mellett, hogy utána minden online kommunikációd azokat az embereket fogja megszólítani, akik potenciálisan jó ügyfeleid lehetnek.
Valamint hoztam három témakört, amiben szintén nagy segítségedre lesz a kialakított “Buyer persona”(vagyis ideális vásárló):
Hirdetések
Ebben a témakörben több fronton is szuper segítség lesz. A szövegezést úgy írhatod meg, hogy közben előtted van az ideális vásárlód képe (vagyis hozzá beszélsz), és ezáltal aki magára ismer, őt sokkal könnyebben meg tudod szólítani.
Illetve ha már készítettél hirdetést akkor te is tudod, hogy szükséges egy célközönséget beállítani. Értelemszerűen ha megvan, hogy kiknek akarsz kommunikálni, akkor a célközönséged meghatározása is lényegesen egyszerűbb lesz!
Jobb konverziót érhetsz el, és ezáltal ugyanakkora büdzséből, mint eddig, több érdeklődőt tudsz elérni.
Szolgáltatás fejlesztés
Minél jobban érted az ügyfeleidet, annál jobb szolgáltatást tudsz kialakítani. Ha pedig tudod, hogy kinek szeretnél értékesíteni, akkor a szolgáltatásfejlesztés olyan irányba fog tartani, amely nem csak a te, de az ügyfeleid hasznára is válik. Jobb szolgáltatást pedig magasabban lehet árazni, így a vállalkozásod a növekedés útjára léphet.
Kiszervezés
Lehetséges, hogy egyenlőre még csak egyedül dolgozol, de ahogy elkezd majd növekedni a vállalkozásod, akkor elkerülhetetlen lesz bizonyos feladatok kiszervezése. A jól kialakított ideális vásárló dokumentum hatalmas segítség lesz, amikor az alvállalkozóidnak, vagy csapatodnak átadod a feladatokat. Ők is pontosan tudják majd, hogy hogyan kommunikáljanak úgy, ahogy te tennéd.
Remélem sikerült meghozni a kedvedet az ideális vásárló dokumentumod elkészítéséhez!
Miután átbeszéltük, hogy miért éri meg számodra foglalkozni ezzel a témakörrel, ideje rátérni arra is, hogy hogyan határozd meg az ideális vásárlódat.
10+3 kérdés amely az ideális vásárló megalkotásakor szükséges megválaszolni
Először is fontos tisztázni, hogy az ideális vásárló dokumentumod két részből fog állni:
- Az első rész 10 kérdést tartalmaz, és ad egy személyiséget az ideális vásárlónak.
- A második részben 3 kérdést kell megválaszolni, ami motivációval ruházza fel.
Valamint az is fontos, hogy minden termékhez érdemes frissíteni ezt a dokumentumot, mégpedig a második felét kell újra gondolni.
Minden termékhez más motiváció és problématudat társul, így ahány szolgáltatásod van, annyi ideális vásárló dokumentumot érdemes csinálni.
Személyiség
- Név
- Életkor
- Lakhely
- Családi állapot
- Foglalkozás típusa
- Munkahely kategóriája
- Havi átlagjövedelme
- Tanulmányai
- Kiben és miben bízik
- Közösségei
Kicsit kifejtem, hogy melyik pontban miket gondolj át.
Név:
Választanod kell egy nevet, ami alapján beazonosíthatod az ideális vásárlódat a bizniszeden belül, és az alvállalkozóidnál is.
Például lehet Sikeres Sanyi, vagy Motivált Mónika.
Életkor:
Itt meghatározod, hogy milyen korosztálynak szeretnél értékesíteni, kikkel szeretnél együtt dolgozni.Végig kell gondolnod, hogy a te szolgáltatásod kinek a legideálisabb. Például a ProfitCreator célközönsége a 25-40 év közötti emberek.
Lakhely:
Hol él az ügyfeled? Ha mondjuk masszőr vagy, és Nyíregyházán élsz, akkor valószínűleg nyíregyházi lesz. Ha online vállalkozásod van, akkor is válaszd ki azt a helyet, ahonnan a legtöbb ügyfeled van.
Családi állapot:
Válaszd ki, hogy szingli/párkapcsolatban él/házas, vagy egyéb. Ez befolyásolhatja a kommunikációdat, és jobban megszólíthatod azt, akit szeretnél.
Foglalkozása:
Elérkeztünk egy fontos ponthoz, az ideális ügyfél foglalkozásához. Válaszd ki, hogy bele tudj gondolni az ő helyzetébe, problémáiba és vágyaiba.
Lehet konkrét is, de választhatsz ezek közül is: irodai munka, könnyű fizikai munka, nehéz fizikai munka.
Munkahely:
Az ügyfél élethelyzete is lényeges, és sok információval szolgálhat.
Itt is több kategóriát tudunk meghatározni: multi környezet, egyéni vállalkozó, munkanélküli, munkavállaló.
Havi átlagjövedelem:
Itt arra kell gondolni, hogy körülbelül mennyit keres az ideális ügyfeled, mi az az ár, amit még boldogan ki tud fizetni (ez a pont segíthet az árazás átgondolásában is).
Tanulmányai:
A végzettséget is érdemes meghatározni, hiszen ebből is sok következtetést le lehet vonni. Ez segíthet a hirdetések célközönségének meghatározásakor is, hiszen érdeklődési kört, és tanulmányokat is lehet beállítani.
Kiben és miben bízik:
Ezalatt gondolhatunk véleményvezérekre, youtube csatornákra, mentorokra. Milyen újságot, könyvet olvashat, vagy épp milyen rendezvényekre járhat.
Végig kell gondolni, hogy milyen irányból tudod jól megközelíteni az ideális ügyfeleket.
Közösségei:
Ha van olyan facebook csoport, ahol jelen lehet az ügyfeled, akkor érdemes ott neked is jelen lenni. Végig kell gondolnod, hogy milyen közösségekhez tartozhat.
Jól gondold át melyik pontnál mit válaszolsz, hiszen ez határozza meg a későbbiekben az alapját az ideális ügyfél dokumentumodnak.
Motiváció
Itt szem előtt kell tartani, hogy ezt minden terméknél egyedileg kell átgondolnod. A jó szolgáltatás megoldást nyújt valami olyan problémára, amivel az ügyfelei rendelkeznek. Ha jól meghatározod a problémát, amit megoldasz, és azt is, hogy hogyan oldod meg, akkor egyértelmű kommunikációt folytathatsz.
Ezt a három kérdést kell átgondolnod:
- Mi a vágya és problémája?
Ez lesz a szolgáltatás alapja, a probléma, amit megoldasz. - Mi az érték az ügyfeleid szemében?
Amivel már elégedett. - Mik a kihívásai, félelmei?
A szolgáltatásod által keltett aggályok eloszlatása.
Mi a vágya és problémája?
A legfontosabb dolog meghatározni az ideális ügyfelednek a problémáját: minél nagyobb a probléma, annál értékesebb a segítséged. Helyezkedj bele az ügyfeled nézőpontjába, hogy az ő szavaival tudd megfogalmazni a mondandódat, ezáltal könnyebben átadni az üzenetedet. Valamint ha a szolgáltatásod pontosan az, amire szüksége van az ideális ügyfelednek, akkor elégedetten fognak távozni tőled, és jobb ajánlásokat is kaphatsz.
Mi az érték az ügyfeleid szemében?
Ha meghatároztad az ügyfeled vágyát, akkor már könnyedén kikövetkeztetheted, hogy mi az érték számára. Így össze tudsz rakni olyan ajánlatot, aminek az értéke magasan az ára fölött lehet, ezáltal egyértelmű választássá válva az ideális ügyfeleidnek.
Mik a kihívásai, félelmei?
Minden szolgáltatás vethet fel kérdéseket, aggályokat. Ha ezeket a félelmeket kimondod és eloszlatod, akkor kialakulhat az a bizalom, ami az értékesítéshez szükséges. Bele kell gondolni, mi akadályozhatja a döntésben, és átsegíteni ezeken az akadályokon. Fontos kiemelni az ügyfélvéleményeket is, hiszen azokat az érdeklődők többsége mindig elolvassa, és ezek is sok kérdésre választ adhatnak.
Összegezzünk
Elérkeztünk a cikk végére, és most már te is elkészítheted az ideális vásárló dokumentumodat. Jól gondold végig a kérdéseket, és érdemes lehet időközönként elővenni, és aktualizálni, hogy mindig tűéles képed legyen arról, hogy kivel is szeretnél együtt dolgozni. Használd, amikor blogcikket, vagy épp facebook posztot készítesz.
Szeretnék még egy kis segítséggel szolgálni a dokumentum elkészítéséhez:
Ide kattintva le tudsz tölteni egy sablont az ideális vásárló dokumentumhoz.
Sok sikert a dokumentum elkészítéséhez, és az ideális vásárlód meghatározásához.